Translate

Wednesday 13 June 2012

TAMAR GISB DI MADINAH


***Panggilan Haramain i- Mazra’ah Tamar GISB di Madinah***

2JUN
ImageImageImageImageImageImage.Salam ceria. Rasanya semua umat Islam di Malaysia pernah makan kurma tapi sangat minoriti yang dapat peluang ziarah ladang kurma. Lebih-lebih lagi memiliki ladang kurma di Tanah Madinah yang berkat. GISB lah satu-satunya Syarikat melayu Malaysia yang ada ladang kurma, seperti itu juga, inilah satu-satunya syarikat melayu Malaysia yang ada kebun zaitun, anggur, lemon di Jerash, Jordan.
Kurma adalah makanan Rasulullah saw. Siapa memakannya dengan niat meniru Rasul saw, dapat pahala mengikut sunnah. Nabi tak makan steamboat, char kue tiaw, nugget, nasi lemak kukus ayam berempah, pan cake, mee goreng kung fu, pizza mahupun nasi biryani gam. Tapi Nabi makan kurma dan menggalakkan kita makan kurma. Khususnya kurma baginda yang bernama: Ajwa.
Macam mimpi, GISB sekarang menyengelarakan 21 pohon kurma Ajwa selain lebih 300 batang pokok kurma bermacam jenis. Terharu rasanya bila memikirkan nikmat Tuhan yang besar ini. Masa kecik dulu anjang hanya dapat makan kurma dalam tin dari pakistan atau india, kadang-kadang dari guni. Macam dicampur gula je. Kena basuh dulu sebab terkena kotoran atau pasir. Tiba-tiba dengan berkat jemaah kebenaran, kehidupan Rasulullah dan para sahabat di dekatkan. Kini, berjalan di bawah redupan daun-daun tamar, menyusur di antara saluran-saluran air jernih bersih yang mengairi deretan pohon-pohon kurma. Memanjat pokok tamar yang tingginya mencapai 5-6 meter. Huuuu gayaaaat. Membersihkan gugusan buah-buah tamar dari putik-putiknya yang kering. Menikmati madu lebah asli yang berumah tangga di pelepah kurma. Memotong pelepah tamar tua. Belajar mengikat pelepah tamar bagi menampung gugusan tamar yang semakin memberat. Pancutan air yang keluar membuak-buak dari sumber bawah tanah yang mengasyikkan.
Oooh, semua itu ilmu dan pengalaman yang sangat mahal. Setelah penat di ladang, maklumlah di suhu panas, bahang padang pasir yang amat sangat, ada kolam renang untuk menyejukkan diri. Marilah ke Mazra’ah RSA atau Ladang Kurma GISB! Rasailah kehidupan Rasulullah saw dan para sahabat. Kami merindui Tuan ya Rasulullah! Kami merindui Saiyidina Zubair Al Awwam, pemilik asal ladang kurma di kawasan ini. Mudah-mudahan kita bertemu.
Mzb.

Chalet Mazra’ah RSA, Madinah Munawwarah
1.32am, Jun 2, 2012
PETIKAN DARI Anjangmuor.wordpress.com

1 comment: