Translate

Thursday, 19 December 2013

Testimoni Tonix Minda ( setiap keluarga sangatlah dianjurkan memilikinya)

Bismillahirrahmanirrahiim,

Pada pagi Jumaat yang mulia ini, marilah kita sama-sama memulakan hari kita dengan semangat dan ceria.

Seeloknya, semangat itu perlu diusahakan.

Sebelum saya terlupa, saya pernah menyatakan sebelum ini untuk memasukkan testimoni diri dan keluarga saya tentang kebaikan Tonix Minda...

Jadi, sekarang saya akan tunaikan janji saya...


Di atas tu, adalah gambar anak saya, baru berusia 7 tahun, baru selamat berkhatan pada 8 Disember 2013 secara beramai-ramai baru-baru ini.

Kenapa cerita tentang berkhatan? Ya, jika tiada semangat,  mana mungkin berani kan!!

Anak ini, saya panggil dia 'adik' kerana dia bongsu, setakat ni...
Adik ni, kalau ke sekolah, selalu demam dan selalu nak ponteng kerana letih dan stress belajar...yelah darjah 1, pastu sebelah petang masuk kelas kafa pula...keluar rumah gelap-gelap, balik pula dah lewat petang sangat...emosi anak-anak untuk bermain, pasti terganggu....

Saya perhatikan semenjak saya memberinya tonix minda beberapa bulan yang lalu, saya dapat melihat perubahannya yang ketara, dia jarang demam dan sudah bersemangat untuk ke sekolah...cerita ni sebelum musim cuti sekolah bermula.  Saya kira tonix minda ini, satu produk anugerah Allah yang mujarab untuk mengatasi masalah anak saya.  Bukankah kita semua dianjurkan untuk berusaha?


Menunggu sebelum adik berkhatan


Dimandikan selepas berarak, tujuan berendam adalah untuk mengelakkan pendarahan.



Kanak-kanak diraikan, dan dihiburkan sebelum berkhatan, ini juga satu kaedah untuk menaikkan semangat dan memberi suntikan kasih sayang kepada anak-anak yang bakal menempuh 'alam remaja' yang mungkin agak mencemaskan!

----------------------------------------------------------------

Aha...sekarang setelah diselangi dengan kisah bergambar di atas, mari kita ke topik utama kembali....

Inilah kisahku....
Setiap orang inginkan sihat dan cergas
Begitu juga dengan diriku
Allah sudah anugerahkan itu semua kepadaku, aku bersyukur!
Setelah usia meningkat, anak bertambah, beban kerja di pejabat...
kesihatanku mula merosot
Dipendekkan cerita, aku pun berhenti kerja dan buat perniagaan kecil-kecilan
Ujian kesihatan, bukanlah kecil, jadi kita semua patut menghargai nikmat kesihatan

Ujian sakit kronik, juga berat,
Mata memandang selalu salah mentafsir
Mereka yang menempuh sahaja yang memahami
Kalau tiada panduan dan bimbingan guru yang bukan sebarangan guru
Pasti sudah lama rosak jiwa ragaku

Memang tak kunafi
Sudah terbukti, terang lagi bersuluh
Manusia akan dekat bila kita senang
Bila kita ada masalah
Kesalahan kita pula sering dicari
Itulah ragam manusia

Aku perlu cekal dan tabah
Aku perlu sihat untuk kebaikan diri dan keluargaku
Kucuba Tonix Minda
Produk anugerah Allah

Ujian itu supaya kita dekat dengan Allah
Mengadu dan meminta kepada yang Esa
Juga berusaha dan berikhtiar

Subhanallah, Alhamdulillah, Allahuakbar

Semangatku semakin pulih
Ideaku semakin bertambah
Semangatku pulih dalam 50 peratus
Tenagaku pulih dalam 20 peratus
Itukan petanda baik
Kesan dari semangat yang pulih
Tentulah satu keajaiban jika kesihatan yang merosot berbelas-belas tahun
Boleh pulih sepenuhnya hanya dalam beberapa bulan!!

Walaupun tahap pemulihan bukan 100 peratus
Aku bersyukur seadanya...

Cukuplah kisahku setakat ini

Ini adalah kisah benar
Tonik Minda, tentunya sangat berbaloi
Rm25 apalah sangat untuk sebulan
Jika dibandingkan banyak lagi
Wang yang kita belanjakan untuk hal lain
Yang tidak menguntungkan

Sangat elok untuk amalan seisi keluarga

Jangan tunggu hingga sakit parah baru nak cari penawar
Amalkan tonik minda
Minda cergas, badan sihat
Banyak kerja kita boleh manfaatkan

Juga sangatlah dialukan kepada mereka yang dermawan


Untuk menghadiahkan tonix minda kepada anak-anak yang memerlukan.

Tuan-tuan dan puan-puan yang dikasihi boleh menyalurkan ke sini atau ke mana-mana tempat yang tuan-tuan ketahui.





Untuk maklumat lanjut tentang Tonix Minda, sila klik di sini.


Terima kasih kerana sudi membaca dan berkunjung ke blog ini..jemputlah datang lagi.

Sekian. Ampun maaf.

Wassalam.

-suraiya-
0183231997 (wasap /sms)
Emel : suraiya72@gmail.com

Saturday, 16 November 2013

Gembirakanlah hamba Allah, nescaya Allah akan gembirakan kamu


Bismillaahirrahmaanirrahiim,

Ya Allah, sesungguhnya tentu sekali Allah yang Maha Baik itu, telah mempersiapkan adanya hati-hati insan-insan yang sangat baik hati juga untuk menggembirakan hamba-hamba Allah, dengan sanggup mengeluarkan lebihan rezeki yang Allah kurniakan, yang tersimpan dengan begitu baik sekali untuk dijadikan sebesar-besar saham , di kala umur masih ada, di kala tenaga masih ada, di kala mulut masih mampu berbicara,  di kala lidah masih mampu merasa nikmat makanan dan minuman, di kala mata masih mampu melihat dan membaca sesuatu yang Allah takdirkan untuk kebaikan para hamba-hambanya yang terpilih.

Di kala ramai yang sudah kita dengar berita akan kematian insan-insan yang kita sayangi dan kenali....ada yang pergi mengejut, ada yang pergi setelah lama terlantar sakit, ada yang pergi dengan menyayat hati, ada yang pergi dalam keadaan mengerikan.!!!

Ya Allah sesungguhnya, diriku sangat meyakini, barangsiapa yang berbuat baik hanya semata demi agamaMu, tentu Engkau Ya Allah tidak akan persia-siakan, kami sangat mengharapkan keringanan azab sakaratul maut , menjadi hamba yang beriman dan diredhoi oleh Allah dan Rasul juga dilepaskan dari azab yang pedih di akhirat nanti.

Bukankah orang yang sering bersedekah itu, mendekatkan diri dengan syurga dan menjauhkannya dari azab neraka, jika betul amalan dan niatnya.

Ooh sesungguhnya, sesiapa yang mampu untuk  membelanjakan sebahagian daripada hartanya itu, tentulah Allah telah  memilihnya untuk membuat kebaikan dan kebajikan.

Sedekah dan berjihad itu memanglah satu kewajipan, tetapi alangkah sukarnya untuk melaksanakan tuntutan ini.  Mari kita hayati apa yang terkandung dalam kitab suci Al-Quran !


Sungguh terharu, juga teruja apabila membaca profile YKPPM dibawah.  Hasrat yang murni untuk membina Pusat Hemodialisis, untuk membantu insan-insan yang kurang bernasib baik....

Tentunya pula, ada hati para dermawan atau jutawan yang mampu untuk menyalurkan dana untuk tujuan tersebut, insyaAllah..!!!

Moga-moga dengan menggembirakan hamba Allah, nescaya Allah akan menggembirakan kita di dunia lebih-lebih lagi di akhirat...aamiin, aamiin, aamiin Ya Rabbal a'lamiin.


Justeru itu, sumbangan ikhlas untuk Kompleks Perubatan Ikhwan dan pembinaan pusat hemodialisis oleh YKPPM sangatlah di alu-alukan sebagai sedekah jariah untuk saham akhirat bagi mereka yang berkemampuan.

Demi merealisasikan hasrat murni tersebut, pihak YKPPM akan menganjurkan program jualan meja seperti berikut :

Tarikh : 30 hb November 2013
Masa : 8.30 -10.30 Malam
Tempat : Dataran Ikhwan, Jln 9/6 Celebration Mall
Bandar Country Homes, Rawang
Selangor Darul Ehsan

Untuk maklumat lanjut, sila hubungi AJK Majlis :

1. Tuan Hj. Nasaruddin Awang (014-7192920)
2. Tuan Hj. Johari Morad (019-6226183)
3. Encik Ridhuan Ali Sabi (019-2303789)
4. Encik Muhd Ruzi Ismail (011-14248660)

Sekian, salam hormat. Wassalam.


12.08 am, 17 Nov 13.

_______________________________________

PROFILE YKPPM

Silalah hubungi YKPPM di sini.






Monday, 11 November 2013

Family : Melawat Muzium Padi pd 4 Nov 13

Bismillahirrahmaanirrahim,

Pagi Isnin yg tenang ni, teringin pula nak sisipkan gambar2 masa melawat muzium padi berdekatan Gunung Keriang, Kedah. Kampung dekat ja.. tapi baru nilah berpeluang ke situ.

Masa balik ziarah mak, singgah la, bawa anak-anak. Jadi gambar2 ni special utk kenang2an kami sekeluarga, suami dan anak-anak laa. Pi pun petang dah, sempat la 1 jam...sebab kul 5 dah tutup, tak sempat melawat pusat sains  yg kat sebelah tu..sebab tutup kul 5 juga....

Sesiapa yg tak gi lagi elok juga pi tengok tempat ni, menarik juga...

Amboi...puas juga, lama gak nak upload gambar2 ni..malam baru laju sikit..

Gambar ni terang, jurugambar ambil, sekejap je siap, pas tu letak di kalendar, ok la rm10 ..ni snap pula dari gambar tu...yg lain2 dari kamera hp sbb tu tak berapa clear.







































Sunday, 20 October 2013

Berhati-hati dengan pokok hiasan beracun!

Assalamualaikum wbt,

Di pagi Isnin yang mulia ini, cuaca agak cerah setelah hujan selepas subuh tadi.  Tiba-tiba terasa nak kongsikan tentang pokok hiasan yang dikategorikan sangat beracun.

Yelah, mungkin ada yang tahu, dan mungkin juga ramai yang tak tahu.  Dulu akupun semasa baru melahirkan anak sulung, masa tu usia pun awal dua puluhan, aku pun beli pokok tu di nursery, adalah beberapa jenis keladi yang nampak cantik dan senang dijaga.  Tak lama kemudian, Mak Lang dan Pak Lang aku datang ke rumah berziarah, dia maklumkan pokok hiasan dalam rumahku itu beracun.  Anakku masa tu, kira dah boleh bertatih-tatih rasanya, rupanya Allah nak selamatkan kami sekeluarga. Tak lama, selepas tu dengan berat hatinya, aku pun buang pokok2 tu.  Patutlah aku sering gatal-gatal selepas belek2 daun tu.

Nak jadi cerita lagi, dah 16 tahun berlalu, ada jiran dengan baik hatinya bagi pokok keladi yg jenis sama tu yang dah besar, siap tolong tanam lagi dalam pasu besar kat rumah. Aku pun tak ingat dah fasal pokok beracun tu. Aku pun cakap terima kasih ajelah.

Selang beberapa hari, aku dapat perkongsian yang lebih detail dari group BB.  Maka kurasakan memang aku tak patut tanam pokok tu di laman rumahku, yelah takut membahayakan kepada mereka yang tak tahu menahu perihal pokok beracun ni!!!

Lebih baik kita beringat kan!

Sila baca ya, kiriman daripada rakan yang prihatin di bawah :

Wassalam.

8.50 am, 21 Okt 13.
-----------------------------------------

Pokok Beracun



Sila perhatikan pokok hiasan ini betul-betul. Jika anda sayangkan anak-anak dan keluarga anda, musnahkan pokok hiasan ini segera. Sekiranya anda menanam di kawasan rumah, meletak diruang tamu atau di tempat letak kereta. Pastikan selepas membaca posting ini segera pindahkan pokok ini ke tempat yang jauh dari anak-anak anda.Pokok hiasan ini adalah yang sangat beracun boleh mengakibatkan kematian sekiranya anak anda mengigit daunnya. Kandungan racun yang kuat boleh membunuh kanak-kanak dalam masa kurang dari 1 minit. Bagi orang dewasa pula boleh membawa maut kurang dari 15 minit. Bayangkan betapa kuatnya racun yang terdapat pada daun pokok ini. Racun atau getahnya yang masuk ke dalam mata boleh menyebabkan buta.Kanak-kanak yang suka mengunyah terutama yang berumur 1 tahun ke 3 tahun yang tidak tahu apa-apa mungkin terkunyah daun pokok hiasan ini yang anda letak diruang tamu atau ditempat letak kereta, membawa padah.Kesan apabila mengigit daun beracun. Lidah akan terus membengkak dengan serta merta dan menghalangkan penafasan. Ini akan menyebabkan kematian kerana tidak dapat bernafas. Sila sampaikan kepada jiran-jiran dan saudara mara yang menanam pokok hiasan ini supaya memusnahkan pokok ini segera.Pokok ini sering terdapat di pejabat-pejabat dan sekolah-sekolah sebagai pokok hiasan kerana senang dijaga. Ia berasal dari Kenya , Rwanda dan Uganda . Senang tumbuh di iklim negara ini. Daun yang besar dan hijau selalu diletak di kawasan taman awam. Berhati-hati ok.

-dr Pn Mazlina Abd Rahim-

Sunday, 6 October 2013

Buah Tembikai itu rupanya ' Makanan Sunnah'


Salam sejahtera,


Belum sempat nak masukkan testimoni tonik minda, ada kisah menarik tentang buah tembikai, ia rupanya ada dalam sunnah baginda Rasulullah saw, marilah kita membaca dan mengamalkan dengan ilmu. Lebih tepat lagi tanpa ragu, juga marilah sama-sama mengamalkan sunnah.

Hanya berkongsi, moga kita saling memberi manfaat sesama kita.

Wassalam.


Klik untuk sumber di bawah

Nadi Kinanah (4) Ilmu buah tembikai

Pyramid, lambang kebanggan Mesir. Tahukah anda ada riwayat mengatakan di dalamnya pada dinding ada tertulis kisah Nabi Ibrahim yang berkahwin isteri ketiganya 'Qanturah' berbangsa 'Mala' kemudian disebut 'Melayu'?
Piramid, lambang kebanggan Mesir. Ada pengkaji sejarah mengatakan bahawa pada dinding dalam piramid ada tertulis kisah Nabi Ibrahim yang berkahwin isteri ketiganya ‘Qanturah’ berbangsa ‘Mala’ kemudian keturunannya disebut ‘Melayu’
Hampir setiap subuh aku dan kawan-kawan bersembahyang di masjid-masjid ahlul bait antaranya Masjid Saidina Hussain, Masjid Saiyidah Nafisah, Masjid Saiyidah Zainab, Masjid Saiyidah Sukainah, Masjid Imam Shafie, Masjid Ali Zainal Abidin dan banyak lagi. Di sini bukan sekadar nama pada masjid tetapi jasad dan batang tubuh orangnya ada di makamkan di masjid itu. Kami nak ambil berkat, munajat. Seronok sangat. Lagi pun jalanraya lengang, kurang kenderaan. Suasana masih sunyi sebab warga Kaherah masih belum bangun lagi kecuali mereka yang ‘mutadayyin’ (kuat agama). Tapi ketika balik masyaallah… Faham-faham je laaa… ‘Zahmah’.
Masuk musim panas banyak buah tembikai, besar-besar. Murah sangat berbanding negara kita. Mereka panggil ‘bittikh’. Aku memang peminat buah tembikai… Masa perjalanan pulang dari masjid kami singgah di Suq Shafie (nama tempat). Banyak la sangat, melambak-lambak.  Barang-barang, sayur-sayuran, buah-buahan dibawa menggunakan keldai. Kasihan melihat keldai menarik pedati, meleleh air mata dan air liurnya. Apa boleh buat dah memang tugas… Ikut bidang masing-masing… Peniaganya pula nampak macam petani. Tempat itu kira macam pasar tani kita di Malaysia, jual terus dari ladang. Yang menariknya bukan sayur dan buah-buahan saja yang ada, malah kambing, kibasy, lembu, unta, keldai pun ada.
Van kami berhenti dan Ustaz In’am (sekarang Tuan In’am) turun memilih-milih tembikai untuk dibeli. Aku pun turun sama. Berlaku lah tawar menawar, menghairankan, dahsyattt… Macam orang nak bergaduh bila mintak ‘takhfid’ (kurang). Ya laa, dah bagi kurang, tapi masih sebut ‘kaman, kaman’..(lagi, lagi kurang), mengamok la kawan tu… He..he..he.
Tuan In’am memang steady… ‘Tenang dan meyakinkan’. Otai… cuma kita tak pandai nak pilih buah, asyik terkena yang tak berapa masak, kadang-kadang tu dapat yang terlalu masak, buah dah lama. Masalah jugak, isi kering tengah lompong… Tapi kalau yang masak betul tu memang sedap, ‘azimm…’ Jarang sangat jumpa penjual yang jujur.
“Di Malaysia tembikai ada banyak warna; ada kuning, oren, merah, putih susu pun ada, macam-macam ada,” kata ku kepada penjual tu. Rupanya ‘bawwab’ Mesir ni pakat gelakkan aku, ada jugak yang tercengang bangang tak pernah tahu. Tinggi suaranya menjawab; “Wallahi, lam yujad fil ‘alam illa bittikh ahmar faqat”. (Demi Allah,, tak wujud tembikai di dunia ini melainkan warna merah sahaja!)… Begitulah watak dan budaya orang di sana. Gerunnn… Sikit punya hal dah bersumpah-sumpah. “Eh, eh, eh, jangan marah-marah… Nanti cepat tua,” kata aku. Dia bukan nya faham pun sebab aku cakap bahasa Melayu. He, he, he. Sebenarnya memang tak jumpa pun tembikai selain warna merah di sana. Tak tahulah kalau sekarang dah ada.
Tahukah bahawa tembikai ini kegemaran Rasulullah, dengan kata lain makanan sunnah? Ini kisahnya.
Rasulullah pernah makan tembikai dengan rutob dan bersabda “kita pecahkan panas ini dengan sejuknya ini., dan sejuknya ini dengan  panasnya ini (salah satu buah itu bersifat panas, satu lagi sejuk) . Hadis riwayat Abu Dawud dan Tarmidzi
Satu hari telah dihadiahkan buah tembikai Taif kepada Rasulullah SAW. Nabi menciumnya dan bersabda: “Makanlah ini dengan gigi kamu, kerana ini adalah antara perkara yang halal di atas bumi. Jusnya adalah rahmat dari Allah dan kemanisannya dari syurga.”
Di waktu lain pula, Rasulullah berada bersama beberapa sahabat  dan bersabda yang bermaksud: “Allah merahmati orang yang memberi kita makan dengan buah tembikai ini”. Kemudian  Sayidina Ali k.w. bangun mendapatkan beberapa buah tembikai tambahan. Rasulullah SAW dan sahabat terus memakannya. Kemudian bbaginda bersabda lagi yang bermaksud: “Allah akan melimpahkan rahmat kepada orang yang memberi kita, yang memakannya sekarang dan kepada sesiapa yang memakannya dari golongan umatku dari sekarang hinggalah kepada hari kebangkitan.” 
Sabda Rasulullah SAW.
Dari Ibnu Abbas berkata: “Makanlah tembikai kerana didalamnya ada kebaikan. Ianya makanan, minuman, perangsang kepada pertumbuhan gigi, sebagai pewangi, pembersih pundi kencing, menambahkan air tulang belakang, menghindarkan sejuk dan pembersihan kulit.”
Apa macam; ada faham ana punya cerita?
Begitulah hebatnya khasiat dan kelebihan buah tembikai. Rupanya baru aku tahu mengapa dulu-dulu guruku selalu galakkan aktiviti pertanian di sekolah buat projek tanam tembikai, makanan sunnah rupanya. Terima kasih guruku… Oh! sampai di Mesir baru aku dapat ilmu tembikai.
jenis-jenis tembikai yang baik dan manis
Jenis-jenis tembikai yang baik dan manis     1.hujung jalurnya bercantum 2. tangkainya mengerekot 3. warnanya lebih gelap. 4, jalurnya lebih kemas
Tip: Menurut Tabib Haji Hassan,   buah tembikai boleh jadi ubat ‘batu karang’. Blender, kemudian minum pagi dan petang, insyallah penyakit akan sembuh.

Wednesday, 25 September 2013

TONIX MINDA - PRODUK 'HOT' DAN TERLARIS MASAKINI

Salam ceria untuk semua, lamanya tak bersua di arena blog, terima kasih diucapkan kepada pengunjung yang rajin bertamu, walaupun tak ramai seperti blog yang hot sampai berjuta-juta pengunjung, namun para tetamu yang datang sering membawa rahmat kepada diriku, maka kudoakan juga moga tuan-tuan dan puan-puan semua, juga adik kakak dan anak-anak yang dikasihi semua mendapat sesuatu yang baik untuk kita sama-sama kongsikan.

di bawah ini dipaparkan gambar botol tonix minda, harganya murah saja, tetapi khasiatnya sangat memberangsangkan....



seronok juga 'make up' kan gambar  produk ni....yelah dia banyak manfaatnya, nanti orang ingat produk biasa-biasa aje...


Cara Pengambilan Tonix Minda...ehm sungguh mudah dan rasanya yang manis-manis buah, tentunya menjadi kesukaan ramai.


Terbukti keberkesanannya semenjak 1987 !!!

Khasiat Tonix Minda, juga Testimoni pengguna.....bila pula testimoni anda?


Bagi sesiapa yang berminat untuk menjadi ejen, sangatlah dialu-alukan kerana komisennya juga sungguh lumayan.


Sila hubungi saya, Pn. Suraiya atau Kak Su di talian 018-3231997 ( sms atau whatsapp)

Juga boleh melalui emel : sumurat12@gmail.com


Harga pengenalan RM18 sebotol.
Promosi terkini beli 3 botol dengan harga RM50. Cuma PERLU tambah bayaran untuk pos laju.


Tunggu!!!,,,saya akan kongsikan testimoni diri saya dan keluarga saya, yang agak memberangsangkan dan mengujakan!! dalam post yang akan datang..insyaAllah.

Hari dah lewat....sekian dulu..

Wassalam.




1.04 am, 26 Sep 13.