Translate

Saturday 23 June 2012

9-MENGENAL DIRI MELALUI RASA HATI , BAB 6 TANDA-TANDA ATAU SIFAT-SIFAT ORANG YANG MENDAPATKAN AMALAN BATIN

Bab 6
Tanda atau Sifat-Sifat Orang Yang Mendapatkan Amalan Batin

Telah kita katakan bahawa kita mesti beribadah kepada Allah lahir dan batin. Ibadah lahir disebut syariat. Ibadah batin disebut hakikat. Orang yang sudah melaksanakan syariat akan terlihat oleh kita tandanya yaitu mengucap dua kalimah syahadah, solat, puasa, zakat, haji, membaca Al Quran, selawat, zikrullah, menutup aurat, menuntut ilmu, bersilaturrahim dan cara hidup lainnya yang diperintahkan oleh Allah SWT dengan meninggalkan (tidak melakukan) segala sesuatu yang dilarang oleh Allah.
Begitu juga orang yang melakukan ibadah batin, terlihat juga tanda-tandanya. Tanda-tanda itu tidak dapat dilihat oleh mata lahir kita, sebab tersembunyi di dalam hati.


Hal itu hanya dapat dilihat oleh orang itu sendiri dengan merasakan gerak dan arah perjalanan hati kita. Hati yang sudah melakukan ibadah berbeza dengan hati yang masih derhaka.
Untuk mengetahui perbezaan itu supaya kita dapat mengenal hati kita, apakah sudah taat atau masih derhaka, saya akan tunjukkan tanda-tanda atau sifat-sifat hati yang tinggi kedudukannya, yang dimiliki oleh orang-orang yang melakukan ibadah batin.

1. SYARIATNYA KUAT
Orang yang kuat beribadah batin pasti akan kuat pula ibadah lahirnya (syariat). Tetapi perlu diingat bahwa orang yang kuat syariat lahir saja belum tentu kuat ibadah batinnya. 
 Hal itu disebabkan pada diri kita, hati (jasad batin) adalah pemimpin sedangkan anggota-anggota lain (jasad lahir) sebagai pekerja. Kita makan kerana hati kita menyuruh kita makan. Kaki dan tangan pun bekerja untuk mencari makanan. Kita hendak ke masjid adalah kerana amalan hati kita. Kaki kita hanya menurut saja. Tetapi kalau hati tidak mahu pergi walau masjid di sebelah rumah pun, kaki tidak akan melangkah pergi.


Begitu besarnya kuasa dan peranan hati dalam menentukan corak hidup kita. Sebab itu kalau hati sudah baik, taat menghambakan diri pada Allah, hati akan mengarahkan semua anggota lahir untuk tunduk menyembah kepada Allah SWT. Semua perintah Allah akan ditaati tanpa tanya jawab lagi. Semua larangan Allah akan ditinggalkan tanpa ragu-ragu.

Firman Allah:
Terjemahannya: Dan mereka berkata, "Kami dengar dan kami taat." (Dan mereka berdoa), "Tuhan, kami mohon keampunanMu, dan kepadaMulah tempat kembali"
(Al Baqarah: 285)

Solat fardhunya baik, solat sunat hajat dan lain-lain tidak ditinggalkan. Puasa sunat dianggap penting dan selalu dilakukan dengan senang hati. Membaca Al Quran, selawat, wirid, zikir, tahlil, tasbih dan tahmid dan lain-lain telah menjadi nyanyian rutin yang mengasyikkan. Berjuang untuk menyebarkan agama Allah terasa satu kewajiban yang mesti dilakukan sehingga tidak pernah jemu dan letih kerana perjuangan.


Kuat berkorban harta, fikiran, waktu dan tenaga untuk membantu Islam dan umat Islam. Tidak bermewah-mewah dengan rezeki pemberian Allah sekalipun halal dan hanya diambil sesuai keperluan saja. Kelebihannya diserahkan untuk jihad. Sebab itu rumahnya sederhana, pakaian, dan makan minum juga sederhana. Kerana hatinya menyuruh tutup aurat maka ia akan melakukannya tanpa peduli apa yang dikatakan orang. Hatinya menyuruh berderma dan bersedekah maka ia akan melakukannya tanpa takut miskin dan bimbang pada hari depan. Hatinya menyuruh ia berjemaah sesama kaum muslimin maka ia pun ikut berjemaah tanpa ragu meninggalkan alam dan kawan di luar jemaah.


Kerana hatinya menyuruh menghentikan pergaulan bebas maka ia akan berhenti tanpa takut kehilangan jodoh. Dan apa saja yang disuruh oleh hatinya, ia akan taat.
Hati yang taat dan takut pada Allah akan menyuruh kita mengikuti semua suruhan Allah. Tidak pernah terlintas dalam hati orang-orang soleh satu keinginan untuk derhaka pada Allah. Hatinya tidak pernah merancang untuk melakukan larangan Allah.
Sebab itu orang yang kuat ibadah batinnya, cukup kuat meninggalkan hal-hal yang haram, makruh dan syubhat. Tidak melakukan zina, tidak menipu, tidak minum arak, tidak berjudi, tidak mengambil pinjaman riba (bank) untuk membeli rumah atau mobil, tidak terlibat dengan rasuah, tidak berkhianat, tidak merokok, tidak mengumpat, tidak memfitnah, tidak bergaul bebas lelaki dan perempuan, tidak membazir dan bermewah-mewah, tidak berfoya-foya, tidak terlibat dengan muzik-muzik haram, tidak bercintaan antara lelaki perempuan secara haram dan lain-lain.


Hati yang kuat dengan Allah akan melarang keras untuk terlibat dengan pekerjaan yang dikutuk oleh Allah. Hati yang sempurna ibadahnya akan menolak semua perkara yang dibenci Allah.
Tegasnya hanya hati kita yang boleh membetulkan diri kita dan hati juga yang boleh menjahanamkan kita. Kalau hati baik,  tindakan kita akan baik. Dan kalau hati jahat, tindakan kita akan jahat juga.
Konsep 'hati baik' itu pun jangan disalah ertikan. Jangan kita katakan, ''Tidak solat pun tidak apa-apa, asalkan hati kita baik. Tidak menutup aurat pun tak apa, asal hati kita baik.''
Kalau kita katakan begitu, maka kita telah membuat dua kejahatan. Pertama kita telah berani membantah suruhan Allah kerana solat dan tutup aurat itu suruhan Allah. Kedua, kita menganggap hati kita baik, padahal hati kita masih derhaka pada Allah.
Hati yang tidak mahu solat atau tutup aurat itu adalah hati yang derhaka pada Allah. Hati yang baik adalah hati yang taat dan takut pada Allah. Bila hati taat maka kita akan mentaati seluruh perintah Allah. Bila hati kita baik kita akan kuat bersyariat.

2.     MENDAPAT KEJERNIHAN ATAU KERINGANAN BATIN
Apabila seseorang hamba itu sudah mendapat kerohanian yang tinggi, hatinya (batinnya) akan menjadi suci dan ringan. Allah SWT berfirman:
Terjemahannya: Iaitu mereka yang memenuhi janji Allah dan tidak pula merosakkan perjanjian.
(Ar Raad: 20)
Terjemahannya: Dan mereka menghubungi apa-apa yang Allah perintahkan supaya dihubungkan (silaturrahim) dan mereka takut pada Tuhan mereka dan takut pada hisab yang buruk.
(Ar Raad : 21)
Terjemahannya: Dan mereka juga bersabar dalam mencari keredhaan Tuhannya, mendirikan solat dan menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami berikan pada mereka secara sembunyi atau secara terang-terangan. Dan mereka menutupi kejahatan dengan kebaikan. Mereka itulah yang mendapat tempat kesudahan (yang baik).
(Ar Raad: 22)
Terjemahannya: (Iaitu) syurga ‘Adn yang mereka masuk ke dalamnya bersama-sama dengan orang-orang yang soleh di kalangan bapa-bapanya, isteri-isterinya dan anak cucunya, sedangkan malaikat-malaikat masuk menemui mereka di semua pintu masuk.
(Ar Raad: 23)
Terjemahannya: (Sambil mengucapkan) "Salam sejahtera kerana kesabaran kamu", maka alangkah baiknya tempat kesudahan itu. 
(Ar Raad: 24)

Apabila roh sudah suci dan ringan maka hati terasa ringan untuk mentaati Allah. Nafsu kita akan berubah dari nafsu yang rendah kepada nafsu mutmainnah. Di waktu itu  kita akan senantiasa merasa kita adalah hamba Allah, ingin hidup sebagai hamba dan rela menerima apa saja qada dan qadar Allah tanpa mempertanyakan lagi atau resah gelisah.

Untuk lebih jelas akan saya paparkan sifat-sifat hati yang saya maksudkan:
-     Rasa malu kepada Allah kerana senantiasa merasa diawasi oleh
     Allah SWT.
-    Rasa takut dan hebat pada Allah kerana terasa diri selalu
     berada dalam kuasa Allah, sehingga Allah boleh berbuat apa
     saja seperti sakit, miskin, mati dan lain-lain.
-     Selalu merasa berdosa pada Allah, bukan hanya di depan
      manusia karena ada kesalahan tersembunyi yang tidak dapat             
      diketahui seperti dosa-dosa hati. Sebab itu dia selalu menangis
     seorang diri, bukan di depan orang, kerana takut dosanya tidak
     diampuni.
-     Tidak menunda-nunda urusan dengan Allah kerana hati selalu
     merasa kedatangan maut itu boleh terjadi bila-bila saja.
-     Setiap kali membuat kesalahan yang kecil hatinya merasa
     takut dan terhina di depan Allah, sehingga cepat-cepat
     meminta ampun kepada Allah SWT. 
-    Setiap kali selesai beramal, hati merasa itu adalah kurnia
     Allah, bukan kemampuan dirinya. Dia tidak merasa bangga
     kerana merasa amalannya tidak sempurna. Kerana itu ia
     mengharapkan belas kasihan dari Allah agar menerima
     amalannya.
-     Kalau Allah menentukan satu peristiwa terjadi pada dirinya,
     hatinya akan redha dengan apa yang terjadi tanpa kesal dan
     keluh-kesah. Dia sedar dirinya yang rendah layak menerima
     apa pun takdir Allah.
-    Setiap kali melihat pemandangan alam yang indah, hati segera
     merasakan kebesaran Allah.
-    Kalau dia mendapat kejayaan atau nikmat, hatinya segera
     merasakan bahwa itu adalah pemberian dari Allah bukan
     kemampuan sendiri. Kerana itu dia merasa takut pada Allah,
     kerana menyalahgunakan atau kurang mensyukuri nikmat
     yang diperoleh.
-    Kalau dia menderita kemiskinan atau tidak memperoleh
     nikmat, hatinya terasa tenteram kerana dia merasa bebas dari 
    tanggungjawab untuk menjaga amanah Allah.
-    Kalau mendapat musibah seperti sakit, hati boleh merasa  tenang
     kerana merasakan bahawa bencana (musibah) adalah kifarah
     (balasan) dosanya. Dia merasa lebih baik dihukum di dunia
     daripada dihukum di akhirat. Penderitaan di dunia adalah
     pengampunan dosa di akhirat.
-    Bila mendapat pujian, hati merasa tidak senang sebab pujian
     itu tidak layak baginya dan boleh merosakkan rasa 

     kehambaannya.
-    Kalau dikeji atau dihina orang, hatinya merasa kasihan pada
     orang yang menghinanya dan segera memaafkan orang itu
     tanpa diminta. Dia merasa bahawa dosanya telah menyebabkan
     dia dihukum seperti itu. Kalau tidak begitu dia tidak akan
     mendapat pahala dari penghinaan itu. Sebab itu dia tidak
     berniat sama sekali untuk membalas perbuatan orang itu.
-   Dia selalu berlapang dada berhadapan dengan aneka ragam
     manusia dan kesusahan yang manusia timpakan ke atasnya.
-    Dia tidak bangga dengan nikmat, tidak gelisah dengan
     musibah, tidak merasa tenang dengan pujian dan tidak
     menderita dengan cacian. Hatinya selalu merasa sebagai
     hamba yang serba kekurangan dan sangat memerlukan Allah
     SWT dalam setiap keadaan.
-    Kalau dia melihat atau mengetahui orang membuat maksiat,
     dia bersyukur pada Allah kerana dirinya selamat dari maksiat.
     Sebab itu dia tidak menghina orang itu bahkan dia merasa
     kasihan, ingin menolong dengan memberi nasihat. Bahkan
     dia tidak menaruh sangka jahat pada orang itu. Dia menganggap             
     kesalahan itu adalah kerana tidak tahu, lupa ataupun tidak
     sengaja.
-     Ketika berhadapan dengan orang yang memarahinya, dia tidak
     ikut marah dan tidak melawan berdebat sekalipun dia benar.
-    Bila berhadapan dengan kepandaian orang lain, dia akan
     menerima ilmu atau kebenaran sekalipun dari seorang kanak-
    kanak. Kalau bermuzakarah dia tidak memperlihatkan bahawa
     dirinya pandai sehingga tidak merasa bangga diri.
-     Kalau ada yang memuji orang lain di hadapannya dia tidak
     sakit hati sebab dia faham bahwa kuasa hak Allah yang
     melebihkan dan mengurangkan nikmat pada hamba-
    hamba-Nya.
-    Kalau ada orang lain menyelesaikan kerjanya, dia tidak
     mengeluh dan mengamuk sebab dia merasa dia dibantu.
-    Kalau dia digemari oleh banyak orang, dia tidak merasa bangga
     sebaliknya dia bimbang kalau hal itu membuat dirinya riya'.
-    Dia tidak makan seorang diri. Kalau memberi bantuan pada 
     seseorang, tidak di hadapan orang lain.
-    Beramal dan betul-betul beribadah kerana Allah bukan lagi 
    kerana Syurga atau Neraka.

1 comment:

  1. Assalamua'ikum, tersentuh hati saya manakala membaca buku Mengenal Diri Melalui Rasa Hati. Sudikiranya Tuan, mengizinkan saya menulis ulang buku tersebut di blog baru saya, agar saudara-saudara saya mendapatkan ilmu bermanfaat. Saya akan cantumkan link ke sumbernya.

    ReplyDelete