Translate

Thursday 20 February 2014

Kisah hidup dan sejarah pahit maung, ujian getir, perjuangan para Imam-imam Mazhab Ahli Sunnah

Bismillahirrahmaanirrahiim,

Dengan rendah hatinya, ingin dikongsikan kisah sejarah kehidupan, perjuangan Imam-imam terdahulu.  Dalam silibus pelajaran ugama Islam di sekolah, masa kubelajar dulu, tidak diceritakan, baru sekarang aku direzekikan membaca kisah hidup mereka.

Aku disibukkan dengan belajar dan menghafal apa yang akan masuk dalam peperiksaan demi megharapkan lulus periksa dan sijil-sijil yang diiktiraf di dunia, juga dengan niat untuk mendapat kerja.  Aku seperti tidak berkesempatan untuk mencari atau membaca kisah hidup imam -imam besar terdahulu, yang kita berpegang dengan ilmu mereka.  Yang besar jasanya pada kita.

Wahai generasi muda, jikalau kita asyik dengan dunia alam maya, apa salahnya kita cuba luangkan sedikit masa yang berharga untuk membaca, merenung dan selami perjuangan imam-imam terdahulu yang berkorban, sehingga ada yang dirantai, digari, diarak untuk dimalukan, disebat, disiksa hanya kerana mereka hendak mempertahankan sesuatu yang benar daripada Allah dan Rasul.

Alangkah dasyatnya, kebenaran itu ditentang begitu hebat sekali, sejarah menyatakan, perjuangan imam2 mazhab itu, penuh dengan perit getir dan kekejaman daripada pihak pemerintah yang berkuasa...

Begitulah juga yang berlaku kepada pejuang2 kebenaran akhir zaman ini yang benar2 berjuang untuk menegakkan kalimah Allah, tidak sedikit yang ditangkap dan disiksa kerana mereka bertegas dengan ilmu yang benar. Pemerintah kebanyakannya bertindak kejam dan zalim  kerana adanya hasutan daripada ulama-ulama suk.  

Moga negara kita Malaysia akan menjadi negara contoh, yang sentiasa memuliakan ulama kerana mereka adalah pewaris Nabi.  Setiap seratus tahun Allah mendatangkan ulamak yang berwatak Rasul atau Nabi.  Tapi mereka bukan Rasul atau nabi. Mereka memperjuangkan kebenaran.  Pada mereka ada panduan yang bersumberkan al Quran dan Hadis, yang dapat menyelesaikan segala permasalahan yang berkaitan dunia dan akhirat.


Firman Allah ertinya:
Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan. Kami telah beriman, sedang mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya Kami telah menguji 
orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang- orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta.
(Al-Ankabut: 2-3)
http://73firqah.wordpress.com/73-firqah-bab-3/mazhab-as-sunnah/mazhab-syafie/

http://73firqah.wordpress.com/73-firqah-bab-3/mazhab-as-sunnah/mazhab- maliki/

http://73firqah.wordpress.com/73-firqah-bab-3/mazhab-as-sunnah/mazhab-hanafi/

http://73firqah.wordpress.com/73-firqah-bab-3/mazhab-as-sunnah/mazhab-hambali/

Moga bermanfaat sebagai panduan dan iktibar kita.

Ampun maaf andai ada salah dan silap.

Terima kasih yang tak terhingga dan minta izin kepada blogger 73 firqah kerana mengongsikan di sini kandungan daripada blog tersebut.

Wassalam.

No comments:

Post a Comment