Translate

Thursday 31 January 2013

Siapakah Lelaki dan Wanita yang paling baik menurut Islam

Renungan untuk Mengubah Sikap

Masih bersempenakan bulan kelahiran Kekasih Allah, Rasulullah saw, pada pagi Jumaat yang mulia dan berkat ini, 1 Feb 13, 20 RabiulAwwal 1434H, marilah kita sama-sama menghayati pesanan baginda Rasul.  Moga ada manfaatnya untuk kita semua. Moga kita diberi faham oleh Allah dan Rasul.

Nabi SAW bersabda: "Lelaki yang paling baik dari umatku adalah lelaki yang paling baik kepada isterinya. Dan wanita yang paling baik dari umatku adalah wanita yang paling baik kepada suaminya.  Bagi Isteri yang baik pada suaminya tiap hari, akan mendapat SERIBU syahid (kerana ikhlas & sabarnya). Wanita yang paling baik adalah wanita yang membahagiakan suami dalam segala hal yang diinginkannya, selain bermaksiat kepada Allah.  Lelaki yang paling baik dari umatku adalah lelaki yang bersikap lembut pada isterinya, seperti seorang ibu pada anaknya. Setiap hari, SUAMI yang baik kepada isterinya akan mendapat pahala SERATUS syahid (kerana ikhlas & sabarnya)."

Dengan hairan, Umar bin al-Khatab ra bertanya:"Wahai Rasulullah, mengapa wanita dapat pahala seribu, sedang lelaki hanya seratus?'. Nabi SAW menjawab, "Wahai Umar! Pahala & keutamaan isteri lebih besar dari suaminya karena Allah SWT mengangkat darjat lelaki di dalam surga beberapa darjat di keranakan redha dan doa isteri kepada suaminya. Namun ketahuilah bahwa dosa terbesar setelah syirik kepada Allah adalah menderhakai suami.

Dan takutlah kalian kepada Allah terhadap DUA ORANG LEMAH, yaitu ANAK YATIM dan ISTERI.

Barangsiapa yang berlaku baik kepada keduanya, berarti ia telah menggapai redha Allah. Dan barangsiapa yang berlaku buruk kepada keduanya, maka ia berhak mendapat murkaNya.

Hak isteri atas suaminya adalah seperti hakKu atas kalian. Barangsiapa yang mensia-siakan hak Allah, maka ia akan kembali dengan mendapat murka Allah SWT dan tempat kembalinya adalah tempat yang paling buruk, yaitu Neraka Jahanam"

Umhmm, kalau boleh faham, baik lah tu, tapi kalau nak bagi lagi faham kena baca sini..

8.56 am Jumaat, 1 Feb 13 - 20 R.Awal 1434 h

No comments:

Post a Comment