Translate

Thursday 3 January 2013

MENGAPA ADA YANG MUFLIS DI AKHIRAT SANA?

Salam semua,

Mari kita kongsikan, perkara apakah yang akan sangat-sangat merugikan kita di akhirat nanti..Moga kita tidaklah menjadi orang-orang yang muflis..dan marilah kita kongsikan dengan pembaca yang lain, kalau orang lain cuba mengamalkannya, ia sudah menjadi ilmu yang bermanfaat, moga ini juga menjadi saham untuk bekalan  akhirat kita...walaupun ia kecil, harap Allah menilainya...

(Hadis dan huraian di bawah ini dipetik drp anjangmuor)

Lihatlah hadis kekasih Allah, Nabi Muhammad SAW: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: أتدرون من المفلس ؟ قالوا:المفلس فينا من لا درهم له ولا متاع , قال صلى الله عليه وسلم : إن المفلس من أمتي من يأتي يوم القيامة بصلاة وصيام وزكاة , ويأتي وقد شتم هذا ,وقذف هذا , وأكل مال هذا , وسفك دم هذا , وضرب هذا , فيعطي هذا من حسناته وهذا من حسناته فإن فنيت حسناته من قبل أن يقضي ما عليه أخذ من خطاياهم فطرحت عليه ثم طرح في النار ) .. (رواه مسلم).

Maksudnya : (Pada satu hari) Nabi saw bertanya kepada para sahabat : Tahukah kamu siapakah orang yang muflis ? Sahabat menjawab : Orang yang muflis di kalangan kami ialah orang yang tidak memiliki wang dan juga tidak mempunyai harta.

 Lalu Nabi saw bersabda : Sebenarnya orang yang muflis di kalangan umatku ialah orang yang datang pada hari Qiamat dengan membawa pahala sembahyang, puasa dan zakat, tetapi semasa di dunia dia pernah memaki sifulan, menumpahkan darah sifulan dan pernah memukul sifulan. Maka akan diberikan kepada orang yang teraniaya itu daripada pahala kebaikan orang tadi dan begitulah seterusnya terhadap orang lain yang pernah dianiayainya sehingga apabila telah habis pahalanya sedangkan bebanan dosa penganiyaan belum lagi habis, maka akan diambil daripada kesalahan orang yang teraniaya itu lalu dibebankan kepada orang tersebut, sehinggalah ia dicampak ke dalam api neraka. (Hadis riwayat Muslim)

Itulah bahayanya beribadah tanpa rasa hamba, ia tidak membina peribadi kita. Kalaulah Allah datangkan ujian dalam kehidupan, untuk memberi rasa hamba di hati kita, berterima kasihlah pada Allah kerana terbukti, dalam ibadah yang sepatutnya kita bawa rasa hamba, kita tidak berjaya membinanya. Maka mudah-mudahan dengan ujian kehidupan di dalam perjuangan, rasa itu boleh dipupuk.

 Ada seorang bertanya anjang,Salam. maaf bebyk nak tanya apa syeikh buat bila syeikh diuji dgn ujian yg kita x buat salah,tp org semua x faham dan tuduh kita salah. hingga isteri/suami kita pun x percaya kita..ape yg syeikh akan buat pada masa tu..tlg bg panduan pd ana bleh ana kongsi2kan dgn kwn..mzb. maaf kalau menganggu.

Anjang jawab begini, (moga ada kebenarannya)

1. Sapa lebih mulia, kita ke Siti Aishah RA? Confirm dia lebih mulia, itupun dia pernah kena tuduh sesuatu yg dia tak buat. Kena fitnah yang memalukan. Jadi kalau kita kena, bisikkan di hati, "Kalau Siti Aisyah RA, anak Syd Abu Bakar RA, isteri Rasulullah SAW, Ummul Mukminin yang sangat mulia pun difitnah, aku lebih-lebih layak dihina, dituduh, difitnah.

 2. Jika Kena tuduh macam tu, kalau pandai menerima, rasa hamba meningkat. Sedangkan amat payah nak dapatkan dan kekalkan rasa kehambaan di hati. Dalam sembahyang, puasa dan beribadat pun, ramai yang gagal membawa rasa hamba. Rasa kehambaan, Allah suka. Rasa hamba membawa ke syurga. Tak nak ke susuatu yg mendekatkan kita ke syurga?

 3. Orang yang bersalah, dia rasa bersalah itu biasa. Orang yang tak bersalah, dia rasa bersalah, itu luar biasa. Kita nak jadi orang yang luar biasa. Para Ikhwan dan Asoib itu luar biasa orangnya.

4. Di era sekarang, kita sedang cuba me'roh'kan semua aktiviti perjuangan. Oleh itu, elok pandang pada hakikat, lahirnya org tuduh/sangka kita. Hakikatnya Allah yang izinkan ia berlaku, tak kan Allah tersilap. Mursyid yang proses muridnya, tak mungkin Mursyid tersilap, mesti ada dosa-dosa kita di tempat-tempat lain, di waktu lain yang Allah hukum di sini. Seperti dosa tak khusyu' solat umpamanya.

5. Antara hikmah paling besar ialah, kalau dah semua orang pandang kita bersalah, mengadulah pada Allah, pada RSA. Jadi ia peluang untuk kita dekatkan diri dengan mereka. Semoga ia membantu kita semua dalam berperasaan, berfikir dan bertindak.

Sent from my BlackBerry® smartphone
 ~ www.ainakasturi.blogspot.com ~

" sampaikanlah dariku biarpun hanya sebaris ayat "

No comments:

Post a Comment