Translate

Monday 9 July 2012

MENGAPA MENGELUH, MENGAPA GELISAH!!





Ketika kita mengeluh:
'Ah mana mungkin....'
Allah menjawab:
"Jika AKU menghendaki, cukup Ku berkata "Jadi", maka jadilah."
(QS. Yassin: 82)


Ketika kita mengeluh:
'Penat betul aku hari ni...'
Allah menjawab:
"...dan KAMI jadikan tidurmu untuk istirehat."
(QS. An-Naba : 9)

Ketika kita mengeluh:
'Berat betul kerja ni, tak sanggup rasanya...'
Allah menjawab:
"AKU tidak membebani seseorang, melainkan sesuai kesanggupan."
(QS. Al-Baqarah: 286)


Ketika kita mengeluh:
'Serabut betul hidup aku..'
Allah menjawab:
"Hanya dengan mengingatiKU, hati akan menjadi tenang".
(QS. Ar-Ro'd: 28)

Ketika kita mengeluh:
'Yaaah... ini semua tiada maknanya apa2..'
Allah menjawab:
"Siapa yg mengerjakan kebaikan sebesar biji zarah sekalipun, niscaya ia akan melihat balasannya."
(QS. Al-Zalzalah: 7)


Ketika kita mengeluh:
'Gile aje.. Aku sendirian.. Tak ada seorang pun yg nak tolong aku....'
Allah menjawab:
"Berdoalah (mintalah) kepadaKU, niscaya Aku kabulkan untukmu".
(QS. Al-Mukmin: 60)

Ketika kita mengeluh:
'Aduh... Sedihnya aku...'
Allah menjawab:
"La Tahzan, InnalLaha Ma'ana."
"Jangan kamu berdukacita, sesungguhnya Allah beserta kita".
(QS. At-Taubah: 40)


Apa & berapa banyak lagi keluhan kita?
"Sesungguhnya hanya kepada Allah aku mengadukan kesusahan & kesedihanku".
(QS. Yusuf: 86)






No comments:

Post a Comment