Translate

Monday 28 May 2012

SETIAP MUKMIN PASTI DIUJI


                                     New post on Nur Muhammad Buletin

                                  Setiap Mukmin Pasti Diuji


Dunia ini adalah penjara bagi orang-orang mukmin. Dunia ini juga adalah tempat bala dan ujian. Kesenangan dan kehidupan yang hakiki adalah nun di akhirat sana Dunia ini hanyalah sementara, sebagai jambatan menuju alam yang kekal lagi abadi.

Alam yang tiada akhirnya sesudah mati. Alam bagi semua manusia mendapat pembalasan yang setimpal dengan perbuatannya di atas muka bumi yang fana ini.

Kebaikan atau kejahatan walaupun sebesar zarrah tetap dihitung dan tetap menerima pembalasannya.
Maha Adilnya Allah, Tuhan semesta alam yang menciptakan kita dari tiada kepada ada. Tuhan tidak pernah memungkiri janji-janji-Nya. Tuhan yang tidak pernah mensia-siakan apa sahaja yang diciptakanNya. Walaupun ulat dalam batu tetap ada hikmah kejadiannya diciptakan. Lebih-lebih lagilah manusia yang Tuhan telah ciptakan sesempurna ciptaan, sesempurna anugerah yang diberikan, ada akal, ada hati, ada nafsu, ada perasaan, ada kemahuan, ada kehidupan, ada segala-galanya.

Besarnya nikmat Tuhan kapada makhluk ciptaanNya yang bernama manusia ini.
Akal diberikan supaya dapat membezakan mana yang baik mana yang buruk, supaya dapat membezakan antara manusia dengan binatang, nafsu diciptakan untuk dididik, diasuh, dijinakkan ke arah nafsu yang tenang lagi baik. Bukan nafsu yang jahat dan rakus.

Hati yang diciptakan menjadi perebutan antara para malaikat dan syaitan laknatullah. Beruntungnya bagi mereka yang dapat membersihkan hati yang bagaikan raja dalam diri dengan tepat sesuai kehendak Allah dan Rasulullah SAW.

Akal yang di bersihkan dari kekotoran Yahudi, kekotoran kapitalisme dan kekotoran isme-isme mampu membawa akal itu kepada fikiran-fikiran yang bersih dan bercahaya serta tepat dengan kehendak Allah dan Rasulullah.

Tuhan datangkan manusia ke dunia adalah untuk diuji. Jika mereka berjaya maka Syurgalah tempat kembalinya. Sebaliknya jika manusia gagal maka ke Nerakalah akhirnya, waliyazubillah.
Manusia yang paling hebat diuji adalah para rasul dan para Nabi, antara yang terhebat diuji lagi adalah para rasul yang Ulul Azmi. Setelah itu para sahabat, para shiddiqin, muqarrabin, wali-wali Allah, para mujaddid dan mujtahid juga para solihin dan orang-orang mukmin yang sejati.

Ujian ini merupakan peningkatan darjat dan penghapusan dosa bagi hamba-hamba yang beriman. Alangkah indahnya jika kita terhibur dengan ujian dan merasakan setiap ujian itu bukti kasih sayang Tuhan dan perhatian Tuhan pada kita selaku hamba-hambaNya.
Tuhan sangat rindukan rintihan dan tangisan dari hamba-hambaNya yang hatinya remuk redam, bahkan taubat dan tangisan hati dari hamba yang bertaubat dan rasa berdosa itu, lebih afdhal dari tasbih para wali Allah di sisi Tuhan.

Beruntungnya menjadi hamba Allah yang sentiasa digugurkan dosa-dosanya melalui ujian-ujian yang Allah datangkan kepadanya. Baginda Rasul pun suka dirinya diuji dengan kemiskinan dan kesusahan bahkan berdoa kepada Allah meminta dirinya dimasukkan ke dalam golongan orang-orang miskin.

Nabi Allah Ayub terhibur dengan ujian sakitnya hinggakan berulat kudis di tubuh badannya, nabi Allah Ibrahim terhibur dibakar dalam unggunan api yang sedang menyala dan membara oleh Namrud dan kuncu-kuncunya. Oleh kerana redhanya nabi Ibrahim dengan mehnah ujian ini maka Allah perintahkan kepada api:
"Wahai api, sejuklah engkau dan selamatkanlah nabi Ibrahim"
Mendengarkan perintah Tuhan, api yang taat dengan sifatnya yang membakar dan panas segera berubah menjadi sejuk dan menyelamatkan. 

Begitu juga nabi Allah Zakaria, sanggup digergaji kepalanya hingga terbelah dua, semata-mata terhibur dan bersedia dengan ujian dari Tuhan.


Nabi Allah Yunus sanggup ditelan ikan Nun dan redha berada dalam perut ikan nun selama 40 hari 40 malam. Bersuluklah dia di dalamnya, bertafakkur merintih bertaubat dalam kegelapan perut ikan Nun. Akhirnya Tuhan perintahkan ikan Nun memuntahkan nabi Allah Yunus dengan selamatnya. Beratnya seekor ikan Nun menanggung seorang nabi di dalam perutnya selama itu, terus ikan Nun mati terdampar setelah berjaya memuntahkan keluar nabi Yunus as.

Begitu juga hebatnya ujian Sohibul Azman baginda Rasulullah SAW, walaupun diuji dengan pelbagai ujian oleh musuh-musuh Allah, yang dari kalangan bapa saudaranya sendiri Abu Jahal dan Abu Lahab namun baginda tetap tabah dan terhibur dengan ujian tersebut.

Begitulah hati seorang nabi, sangat memaafkan musuh-musuhnya dan tidak berdendam pada sesiapa sahaja. Bahkan sewaktu baginda dibaling batu dan dihalau dari Taif, baginda menadah tangan dengan berkata,
"Ya Allah wahai Tuhanku, berilah petunjuk kepada kaumku, sesungguhnya mereka tidak mengetahui."
MasyaAllah mulianya hati seorang nabi, dihina, dimaki hamun oleh kaumnya namun hatinya tetap dan terus mendoakan musuh-musuhnya.

Begitulah juga akhlak dan peribadi Abuya Syeikh Imam Ashaari Muhammad At Tamimi, walaupun dihina dirinya dan perjuangannya disesatkan, diancam, dibubarkan dan macam-macam tohmahan lagi, namun Abuya tetap mendoakan musuh-musuh perjuangan agar mereka diberi hidayah oleh Tuhan. Di atas kebaikan akhlak baginda Rasulullah dan juga Abuya ini, Tuhan sendiri yang kemudian bertindak membalas kejahatan dan kekejaman musuh terhadap para kekasihnya. Benarlah Tuhan itu pembela kepada orang-orang yang bertaqwa.  Wallahu waliyyul muttaqin.

(Dari Tim Kementrian Yayasan Global Ikhwan – Zon Jawa1/Sumatra2)

No comments:

Post a Comment