Translate

Thursday 18 July 2013

BAB 6 - PENUTUP

BAB 6 - PENUTUP

KONSEP fifty-fifty yang diharapkan akan memberi kebahagiaan hidup dunia Akhirat ternyata telah menjunamkan umat ke lembah kebinasaan dan kehinaan. Kerana fahaman itu telah membiakkan jangkitan penyakit cinta dunia yang amat berbahaya dan sungguh memalukan. Apalagi kalau para ulama yang dapat penyakit wahan ini. Bukan sahaja maruah ulama akan lebur sama sekali, bahkan umat seluruhnya akan punah-ranah.Cinta dunia mesti diganti dengan cinta Akhirat. Bila manusia memburu Akhirat, mereka tidak lagi menjadi orang yang mementingkan diri sendiri. Kepentingan diri dikorbankan untuk masyarakat. Untuk diri serta keluarga hanya diambil 1% sahaja. Selebihnya (99%) disimpan untuk Akhirat. Yakni untuk digunakan membangunkan kehidupan masyarakat yang maju, bertamadun dan berkasih sayang.

Hal ini telah dicontohkan oleh seluruh Sahabat, khususnya Sayidina Abu Bakar As Siddiq. Beliau menyerahkan semua harta bendanya kepada ALLAH dan Rasul (untuk kegunaan masyarakat) sehingga tiada apa lagi yang tinggal untuk dirinya dan keluarga. Sampai Rasulullah pun bertanya, “Apa lagi yang kau tinggalkan untuk keluargamu?” Jawabnya, “Cukuplah ALLAH dan Rasul- Nya.”Ertinya Sayidina Abu Bakar tidak ambil apa-apa untuk dunianya. Semua diberi kepada Akhirat. Sahabat-Sahabat yang lain turut memberi hampir semua kepunyaan mereka untuk Akhirat. Sedikit sahaja digunakan atau dihabiskan untuk dunia, peribadi dan keluarganya.

Betapa cerdik dan bijaknya mereka bertindak mengutamakan Akhirat dari dunia. Kerana memang Akhirat itu terlalu jauh besarnya dibandingkan dengan dunia. Sama ada nikmat atau azabnya sangat hebat dan dahsyat. Kalaulah hendak dinisbahkan, mungkin 0.01 : 99.99. Ertinya nilai dunia 0.01 %, nilai. Akhirat 99.99%.

Nikmat dunia yang kita gila-gilakan itu sebenarnya cuma 0.01% dibandingkan dengan nikmat Akhirat. Azab dunia yang kita takut-takutkan sangat itu sebenarnya cuma 0.01% dibandingkan dengan azab Akhirat.Kalaulah dengan nikmat dunia yang terlalu kecil itu pun kita sudah terlalu gilakan dan idamkan, masakan kita tidak mabuk dengan nikmat yang maha hebat di Akhirat? Dan kalaulah dengan azab dunia yang terlalu kecil itu pun kita sudah terlalu takut dan menderita, masakan kita tidak rasa gerun yang amat sangat dengan azab api Neraka itu?Sebab itu para cerdik pandai itu memberi 1% sahaja pengorbanan untuk dapatkan syurga dunia.

Manakala 99% lagi dikorbankan untuk merebut Syurga Akhirat. Dan sebab itu jugalah para cerdik pandai mengorbankan 1% sahaja dari hidup untuk mengelak dari azab dunia. Manakala 99% lagi dikorbankan untuk menyelamatkan diri dari azab Neraka Akhirat. Mereka mendasarkan tindakan itu kepada sabda Rasulullah SAW:Terjemahannya: Orang yang paling cerdik itu ialah orang yang banyak mengingati mati dan serius membuat persediaan untuknya (mati).

Dengan mengutamakan Akhirat, ada beberapa keuntungan besar yang diperolehi:Selamat dari penyakit gila dunia, sombong, bakhil, riyak, ujub, mementingkan diri, pembaziran dan lain-lain penyakit mazmumah.  Kekayaan duniawi akan menjadi kepunyaan masyarakat sehingga setiap keperluan dan masalah orang miskin dan rakyat bawahan terbela, di samping terbangunnya tamadun Islam dengan pesat dan menyeluruh di dalam negara.

Di Akhirat akan dipermudahkan atau diringankan hisabnya. Masuk Syurga 500 tahun lebih dahulu dari orang-orang kaya. Sebab itulah ALLAH SWT dan Rasul-Nya SAW yang bijaksana itu telah memerintahkan kita agar mengutamakan Akhirat dari dunia. Itulah caranya yang tepat untuk menyelamatkan hidup kita dunia dan Akhirat.

Konsep fiffy-fifty itu sebenarnya, kalau benar-benar dilaksanakan mengikut pengertian yang sebenar, itupun masih cukup baik. Yakni dengan mengorbankan 50% milik kita untuk dunia dan 50% lagi untuk Akhirat. Masa kita 50% untuk dunia, 50% lagi untuk Akhirat. Tenaga kita 50% untuk dunia, 50% lagi untuk Akhirat. Fikiran kita 50% untuk dunia, 50% untuk Akhirat. Harta benda kita 50% untuk dunia, 50% untuk Akhirat.

Demikianlah seterusnya.Dari sana tentulah akan lahir suasana hidup Islam yang syumul dan indah itu. Di mana umat Islam semuanya kembali menyembah ALLAH. Semuanya sembahyang sekurang-kurangnya lima kali sehari. Tidak adalah rasuah. Riba terhapus dengan sendiri. Harta zakat bertimbun-timbun di Baitul Mal.

Wanita-wanita semuanya menutup aurat dan menjaga maruah diri. Anak-anak taat dan berbakti. Suami-suami semuanya bertanggungjawab dan isteri-isterinya pula patuh dan setia. Masyarakat umat Islam jadi kaya-raya dengan berbagai-bagai harta kepunyaan mereka sendiri seperti kenderaan, rumah-rumah tumpangan, jalan-jalan raya, hospital, sekolah-sekolah, kedai-kedai, kilang-kilang, perusahaan-perusahaan, ladang-ladang tanaman, binatang-binatang ternak dan lain-lain lagi.

Tetapi wujudkah sudah hal yang demikian itu? Sudahkah semua umat Islam di Malaysia sembahyang sehari semalam lima waktu? Sudahkah mereka keluarkan zakat, puasa, menutup aurat dan membangunkan masyarakat dengan segala projek fardhu kifayah itu? Hingga tidak, bersandar nasib lagi dengan orang asing? Jawabnya belum ada. Wujudnya suasana Islam di Malaysia sebagaimana yang kita lihat kini, bukan hasil perjuangan konsep 50%- 50%. Tetapi ianya adalah hasil perjuangan orang-orang dakwah yang dikatakan tinggal dunia itu. Akibat mereka‘tinggal dunia’lah, maka segelintir umat ini sudah pandai berdikari dan membangun.

Tanpa golongan yang dikatakan tinggal dunia ini, semua pembangunan umat Islam dibebankan di bahu kerajaan semata-mata.Kerajaan bukan sahaja disuruh membangunkan masjid, bahkan nak beli sebuah Al Quran untuk kegunaan dalam masjid, itupun minta dari kerajaan. Tidak ada individu yang mahu berkorban. Kalau kerajaan tidak gajikan seseorang untuk jaga masjid, memang akan terbiarlah masjid itu. Namun hendak berkorban, secara sukarela memberi tenaga dan masa percuma untuk menjaga rumah ALLAH itu, tidak sekali-kali. Imam pun tidak mahu jadi imam kalau tidak digajikan. Inilah akibat cinta dunia! Tetapi golongan pemerintah pun hampir-hampir sama juga dengan masyarakat umum. Sebab penyakit cinta dunia turut menyerang mereka. Sebahagian besar wang negara dan rakyat, pakat dikaut untuk kepentingan diri, keluarga dan puak-puak mereka, hingga yang tinggal untuk pembangunan masyarakat tidak sebanyak mana.

Maka akibatnya ekonomi negara berada dalam tangan bangsa asing. Rakyat pun tidak mahu kerjasama dengan kerajaan, bahkan ditipunya kerajaan. Kilang-kilang perusahaan dan lain-lain pemiagaan serta perkhidmatan pun kepunyaan orang asing. Maka, mana tamadun umat Islam?Itulah akibat melaksanakan konsep hidup fifty-fifty yang salah itu. Kemudian tidak pula betul-betul diberi tumpuan 50-50 antara dunia dan Akhirat. Hal-hal Akhirat disuruh berlebih kurang sahaja. “Fifty-fifty lah,” katanya. Tetapi hal-hal duniawi, untuk kepentingan peribadi, dikerjakan dengan serius 100% tanpa kira halal haram. Akhirnya dunia tidak dapat, Akhirat juga melepas. Yang dikendong berciciran, yang dikejar tak dapat. Rugi dunia dan Akhirat.

Sebenarnya maksud Rasulullah SAW dalam hal kesederhanaan atau keseimbangan itu telah disalahertikan. Para ulama patut dipertanggungjawab kerana membenarkan atau membiarkan salah tafsiran ini berleluasa dan berlarutan. Lebih salah lagi kerana ulama-ulama itu pun ikut melaksanakan cara hidup yang tersasul dan keterlaluan itu. Ulama-ulama pun kena penyakit cinta dunia. Mereka ikut sama-sama memburu dunia, hingga Akhirat diketepikan sama sekali.

Sepatutnya kita mesti jujur dalam memahami sabda Rasulullah itu.Terjemahannya: Sebaik-baik pekerjaan itu ialah sederhana.  Masakan Rasulullah bermaksud hendak suruh kita buat kerja sikit-sikit saja; jangan serius. Mustahil Rasulullah suruh berbuat begitu. Apa yang dimaksudkan ialah imbangkan sesuatu kerja itu sesuai dengan nilai hasilnya. Dengan kata lain, tenaga yang hendak diberi untuk mendapatkan sesuatu nikmat atau untuk menolak sesuatu mudarat, hendaklah seimbang dengan besar kecilnya nikmat atau azab itu.

Tegasnya, Rasulullah SAW meminta kita bekerja untuk dunia sesuai dengan kecilnya dunia. Dan bekerja untuk Akhirat sesuai dengan besarnya Akhirat.Kita tidak boleh samakan usaha-usaha untuk dunia dan untuk Akhirat. Lagilah tidak boleh kita hendak campuradukkan amal soleh dengan maksiat “Sembahyang, sembahyang juga, panggung wayang pergi juga! Apa salahnya?“, “Kelas agama pergi, parti-parti sosial lucah atau pergaulan bebas ikut juga”.


Kata-kata seumpama itu adalah kata-kata yang biadab dan lahir dari kejahilan. Sepertilah kita kata, “Saya kahwin, tapi saya juga berzina”, “Saya makan daging lembu, daging babi makan juga”, “Saya makan ayam, tahi ayam saya makan juga”, “Saya membangun, tapi saya juga yang meruntuhkannya”. Bolehkah kita kata begitu?Kita mesti serius dalam hidup. Hanya bangsa yang serius sahaja yang akan berjaya dalam matlamat perjuangan mereka. Serius dalam soal-soal duniawi dan juga serius dalam soal Akhirat. Serius dengan dunia, biar sesuai dengan kecilnya dunia. Dan serius dengan Akhirat biar sesuai dengan besarnya Akhirat.

Contoh serius dengan dunia saya kira kita semua sudah maklum. Sebab itu saya cuma mahu membuat beberapa contoh bagaimana patutnya kita berserius dengan Akhirat.

1. Ibadah
Kalau boleh dalam sehari semalam kita sembahyang fardhu dan sunat berpuluh-puluh rakaat atau beratus-ratus rakaat. ALLAH perintahkan untuk kita macam-macam jenis sembahyang sunat. Pilihlah mana saja. Lebih elok dibuat semua. Tetapi kalau tidak dapat kerana tidak mampu melawan nafsu, jangan pula dengki dengan orang yang dapat melakukannya. Jangan dianggap ekstrim dan di’fiffy-fiffy’kan.

2. Akhlak
Kita mesti mempunyai sebaik-baik akhlak sama ada dengan ALLAH atau dengan sesama manusia. Antaranya sangat cinta dan kasih dengan ALLAH, terlalu sabar dan redha dengan ALLAH. Manakala dengan manusia, sangat berkasih sayang, sangat pemurah, sangat tawadhuk dan lain-lain sifat mahmudah lagi. Kita tidak boleh kata,“Susahlah dia tu, warak sangat.” Padahal sangat warak itu teramat elok bagi mereka yang dapat melakukannya. Dan jangan pula di’fifty-fifty’kan.

3. Berjuang dan Berkorban Pada Jalan ALLAH
Ini mesti dibuat sebagai cita-cita hidup mati kita, untuk sepanjang umur. Berjuang bersungguh-sungguh dan berkorban habis-habisan. Mana boleh secara part-time. Bukankah kita berjanji bahawa hidup mati kita untuk ALLAH?

4. Pakaian
Gunakan pakaian yang sebaik-baiknya dan sesempurna -sempurnanya untuk menutup aurat, menjaga maruah dan menegakkan syariat. Cukup kemas dan cantik. Sebab itu pakaian jubah hitam dan tudung purdah hitam adalah sebaik-baik fesyen untuk wanita Dan serban serta jubah adalah pakaian yang paling tepat untuk lelaki. Itulah fesyen yang sederhana atau seimbang untuk selamat dunia Akhirat.

5. Lain-lain Keperluan
Ambil ala kadar sahaja untuk dunia. Lihat rumah Rasulullah, makanan dan peralatan hidupnya sebagai contoh. Selebihnya serahkan untuk Akhirat. Dalam rumah kecil pun kita boleh bahagia di dunia, kerana bahagia dunia bukan terletak pada besamya rumah. Berapa ramai orang yang berumah besar menderita hidupnya.

Bila dikatakan untuk dunia kita ambil sedikit sahaja, saya tidak bermaksud supaya kita tidak bekerja keras untuk dunia. Dunia mesti ditawan kembali dari tangan orang-orang kafir. Supaya kita dapat tegakkan kembali hukum-hakam ALLAH di dalamnya. Tetapi ingat, untungnya bukan untuk peribadi, sebaliknya untuk masyarakat. Kita mesti kaya, tetapi kekayaan itu bukan untuk diri, tetapi untuk dikorbankan pada masyarakat, negara dan agama. Sehingga kekayaan itu menjadi milik bersama.Bukan milik peribadi.

Kita mesti pandai. Tetapi kepandaian itu bukan untuk diri, sebaliknya adalah untuk ummah. Demikianlah seterusnya.Ingatlah maksud doa kita dan mari kita berdoa:Terjemahannya: Wahai Tuhan kami, berikanlah kepadakami keselamatan di dunia dan keselamatan di Akhirat serta selamatkan kami dari azab api Neraka.(Al Baqarah: 201)

Sebagai penutup buku ini, biarlah disenaraikan secara ringkas pengajaran yang boleh diambil darinya:

Kesederhanaan atau keseimbangan dalam sesuatu pekerjaan menurut Islam bukan bermaksud pertengahan atau fifty-fifty atau separuh-separuh. Dengan kata lain, kesederhanaan itu bukannya dalam ertikata sesuatu kerja itu dibuat sedikit-sedikit sahaja, tidak serius dan tidak lOO%, supaya dicampuradukkan dengan hal-hal lain yang boleh membuatkan kita tidak dikatakan melampau atau ekstrim dalam kerja tersebut.

Maksud sederhana atau seimbang dalam kerja itu ialah bekerja agar sesuai dengan hasil yang diingini. Sebesar mana nikmat yang diinginkan, maka bekerjalah supaya sepadan dengan nikmat itu. Atau sebesar mana mudarat yang mahu dielakkan, maka berusahalah supaya sepadan dengannya. Dengan kata lain, berusahalah supaya tepat dengan sasarannya. Tegasnya, bekerjalah untuk dunia sesuai dengan kecilnya nikmat dan azabnya. Dan bekerjalah untuk Akhirat sesuai dengan besarnya nikmat dan azabnya.Dunia dan Akhirat tidak boleh disamakan dengan konsep fifty-fiffy. Yakni dicampuradukkan amal soleh dengan maksiat. Atau disamakan pengorbanan tenaga kerja untuk dunia dan untuk Akhirat.

Sebab dunia terlalu kecil dibandingkan dengan Akhirat. Katakan dunia itu basikal dan Akhirat itu kereta Mercedes. Samakah peruntukan yang kita beri untuk sebuah basikal dengan sebuah kereta Mercedes?Dengan berkata, “Hidup mesti sederhana, fifty-fiftylah”, kita bukan sahaja menafikan realiti kehidupan harian kita, bahkan telah menjerumuskan diri kita ke lembah penyakit cinta dunia dan takut mati yang amat merugikan dan merbahaya pada nasib umat dan tamadun ummah. Kemunduran dan kelemahan yang ada kini adalah antara akibatnya.

Cinta Akhirat adalah rahsia kejayaan umat Islam lebih 1400 tahun lalu. Mereka dapat menawan 3/4 dunia hingga Islam berada di kemuncak kecemerlangannya, dalam keadaan mereka kaya tetapi hidup seperti orang miskin. Ini kerana kekayaan mereka itu digunakan untuk pembangunan masyarakat dan negara.  Punca terjadinya hidup yang mengutamakan dunia dari Akhirat ialah kerana penyakit cinta dunia dan takut mati. Ia dikatakan penyakit, kerana akibat darinya telah merosakkan ummah. Kerosakan yang dimaksudkan :

a. Terlalu lemahnya kita dalam hal moral atau akhlak, perpaduan, ekonomi, pembangunan dan lain-lain lagi. Ramai orang berpendapat bahawa pembangunan di Malaysia kini cukup menggalakkan. Tetapi mengapa saya pula mengatakan masih lemah? Sebab bangsa kita masih jauh ketinggalan dibandingkan dengan lain-lain bangsa yang maju. Sedangkan perjuangan kita tentunya dengan cita-cita untuk menyaingi pencapaian bangsa-bangsa yang gagah di dunia ini. Nak menyaingi bangsa Cina di Malaysia pun tak dapat.

b. Terlalu lemah dalam usaha-usaha menyelamatkan diri dari kesusahan hidup di Akhirat. Hingga saya berani mengatakan kiranya umat Islam terus dibiarkan berada di tahap sekarang, terlalu sukar untuk kita selamat dari api Neraka.

Sekian.Wassalam.
12hb Sept. 1991

=== sekian ===

No comments:

Post a Comment