Translate

Friday 31 May 2013

PENYAKIT EGO - ADUH!! ADA YG TERKENA PD DIRIKU, JUGA KEPADA MUSLIMIN DAN MUSLIMAT UMUMNYA. Marilah sama-sama Baiki diri.

Bismillahirrahmaanirrahiim,

Tidak dinafikan, Penyakit Ego sangat Merbahaya, Bacalah kupasan Mendalam daripada seorang Mursyid, yang sentiasa didampingi semasa 'hayat zahirnya' oleh isteri yang sangat setia menyusun karya beliau dan dibukukan untuk manfaat ramai orang, termasuk juga mereka yang bukan murid-murid beliau.  Ilmu yang baik ini eloklah dikongsi-kongsikan, juga untuk diamalkan.

Dalam mengambil ilmu pula, sebagai adabnya, kita tidak boleh memandang kecil kepada mereka yang telah berusaha dan bersusah-payah untuk menyelamatkan kita dengan memberi pelbagai ilmu, panduan dan didikan.  Di antaranya ialah ilmu tentang 'Penyakit Ego' ini, moga kita selamat daripada tertipu dengan nafsu ego diri kita sendiri...

Terima kasih yang tak terhingga kepada mereka yang berjasa menyampaikan ilmu ini. 

Silakan membaca...untuk manfaat bersama....


BAB 18 - PENYAKIT EGO  (petikan DARI BUKU 'INILAH PANDANGANKU'

BILA seseorang manusia itu alim yakni banyak ilmu dan lebih dari orang lain samada ilmu dunia dan akhirat, dan bila seseorang itu berpangkat besar atau bila seseorang itu otaknya lebih dari orang lain atau bila seseorang itu kaya atau keturunan mulia dan temama seperti raja, ulama, orang besar dan bila seseorang itu berkelulusan tinggi dan bila seseorang perempuan itu cantik dan bila seseorang lelaki itu gagah maka rasa tinggi diri, sombong, angkuh dan takabur hinggaplah pada hatinya. Sedar atau tidak sedar, sengaja atau tidak sengaja.

Sebab bila seorang rasa mampu, berkebolehan, berjaya, istimewa, lebih dari orang lain, maka lenyaplah rasa kekurangan, kelemahan dan kehambaan diri pada Allah SWT dari hati nuraninya. Maka ruang kosong itu segera pula diisi oleh rasa hebat, rasa besar, rasa istimewa, rasa tuan, bahkan rasa Tuhan. Maka bila hati sudah jadi begitu, meninggilah diri dengan yang lain, memandang rendah sesama hamba Allah, jijiklah dia terhadap manusia yang lemah dan hina, maka sombonglah dia. angkuh dan takaburlahia. Samada secara sengaja dan dirancang ataupun bukan secara dirancang dan tidak disedari.

Sebab ada orang bila tahu dia istimewa maka dia pun aturlah hidupnya sebagai orang yang istimewa dan berusahalah dia menjaga statusnya. Sebaliknya ada pula orang yang sedar keistimewaan dirinya, tetapi kerana dia faham Islam maka dia tidaklah mahu membesar-besarkan diri. Tapi oleh kerana taqwanya lemah, maka dia tidak dapat mengawal nafsu yang sudah rasa istimewa itu dari bertindak dengan perangai-perangai orang sombong dan takabur. Dia tidak mahu sebab dia tahu sikap itu dosanya besar, tetapi dia tidak dapat lawan nafsunya. Maka termasuklah juga dia dalam senarai orang yang sombong, ego, takabur.

Mazmumah yang sangat dibenci oleh Allah ialah penyakit ego (sombong) sebab ego itu membawa kesan yang sangat buruk. Iblis, kerana penyakit ego telah derhaka pada Tuhan. Lihat Allah ceritakan kisah ini dalam Al Quran:
Terjemahannya: Dan (ingatlah) ketika Kami berfirman kepada para malaikat, sujudlah kamu kepada Adam, maka sujudlah mereka kecuali iblis, ia enggan dan takabur dan adalah ia termasuk golongan orang-orang yang kafir. (Surah Al Baqarah : 34)

Kerana merasa dirinya lebih istimewa daripada Adam, dia lebih mulia, lebih pandai, lebih senior dalam syurga, maka sepatutnya dialah yang jadi ketua dan orang lain sujud padanya. Tiba-tiba Allah minta dia sujud pada Adam yang dipandang rendah itu, hatinya menolak. Dia lupa dia hamba Allah, keistimewaannya itu pemberian Allah yang mana kalau Allah tarik semuanya, kembalilah dia selaku hamba yang dhaif. Hatinya yang sudah dikuasai rasa hebat diri itu, sudah cukup keras, hingga dia tak dapat sujud ketika Allah perintahkan dia berbuat begitu. Sombongnya dia. Dan Allah pun murka. Lalu Allah tarik balik pinjaman-Nya pada Iblis. Kemudian Iblis dihukum buang dari syurga ke satu tempat buangan yang susah dan hina iaitu di dunia ini. Tapi Iblis sangat sombong. Sudah dihukum pun dia tidak mahu merendah diri juga. Bukannya dia minta ampun dengan Tuhan, minta untuk sujud pada Adam, tapi dimintanya untuk menghasut dan menggoda manusia supaya manusia semua kufur dengan Allah dan masuk neraka.

Pernah juga Iblis itu memberitahu Nabi Musa yang dia ingin taubat. Nabi Musa pun tanya Allah bagaimana caranya Iblis boleh bertaubat. Allah berfirman minta dia sujud di kubur Nabi Adam. Mendengar itu, sombong Iblis pun bangun kembali. Apa katanya, "Waktu Adam hidup pun aku tidak sujud padanya, inikan pula waktu dia sudah mati? Tidak jadilah aku nak bertaubat," kata Iblis.
Begitu sekali kesombongan Iblis. Dia cukup kenal Allah, sudah nampak api neraka, tapi kesombongannya membuatkan dia pandang kecil pada Allah. Seolah-olah ia berkata, "Peduli apa dengan Allah! Masuk nerakapun nerakalah, asalkan aku puas." Maka sekarang Iblis pun mengamuklah di tengah manusia, untuk menjahanamkan anak cucu Nabi Adam, agar semuanya masuk neraka bersamanya. Baru dia puas!

Beberapa ramai hari ini orang yang hatinya sudah jadi seperti hati Iblis. Merasa diri istimewa, hingga memandang rendah pada orang lain. Kalau ditegur melenting, bahkan mencabar orang yang menegur. Hinggakan demi memuaskan hati, sanggup melakukan dosa-dosa yang boleh tercampak ke neraka. Allah berfirman dalam Hadis Qudsi: "Kibir atau sombong itu selendang-Ku. Siapa yang memakai selendang-Ku nescaya dia tidak akan mencium bau syurga."

Adakah kita termasuk senarai orang yang sombong? Lihat sifat berikut ada atau tidak ada pada diri anda!

Memandang rendah pada orang lain, terutama orang yang difikirkan kurang dari dirinya.
Menghina, memalukan, menengking, marah, mengamuk, berang, memaki-maki, mencerca, meninggi suara, masam muka, dan membeliakkan mata terhadap orang yang dipandang rendah tadi, bila didapati orang bawah itu tersilap atau tersalah dalam sesuatu hal. Setengah orang dalam meracau-racau tu ditambah pula dengan berkata, "Tak kenal ke aku ni siapa?" Paling tidak hatinya berkata, "Dia tak hormat aku, dia tak tahu agaknya aku ni besar!"

Pendapat orang, walau benar sekalipun tidak akan diterima. Dia akan lawan sampai dia rasa dia yang benar, dan dia yang menang. Kalau orangnya pandai bercakap maka dia akan putarkan cakap supaya orang terkeliru dan menganggap dia yang benar. Namun begitu, hati kecilnya tetap bersuara lemah, "Orang itu betul, aku yang salah!" Tapi suara itu tidak dilayan. Rasa angkuh memaksa dan mendesak-desak agar dia tidak mengaku salah. Dia akan buat apa saja untuk membela dirinya, dan hatinya puas.

Di dalam majlis, dia saja yang 'borong', orang lain jangan. Suaranya ditinggikan, lebih dari perlu. Kalau ada orang menyampuk dia buat dengar tak dengar saja. Duduknya pun, kaki atas kaki bersilang dengan badan diangkat-angkat, ditegakkan, ditinggikan kepala supaya nampak hebat
.
Dia tidak suka menziarahi orang tapi meminta orang ziarah dia.
Berjalannya dengan gaya angkuh dan bangga seperti yang diisyaratkan oleh Quran tentang orang yang berjalannya pun nampak dia membanggakan diri. Bila tiba di depan orang terus cekak pinggang dan pandangannya diseriuskan tanpa kasihan belas dan kasih sayang.

Dia tidak duduk bersama dengan orang yang dipandang rendah. Dia cari orang yang dirasa setaraf atau lebih dari dia. Dirasanya terhina bila ditempatkan di tempat orang yang statusnya rendah. Dan bangga bila ditempatkan di tempat yang layak.

Dia mahu kemajuan dan kebenaran itu dari dia. Dia tak iktiraf hasil usaha orang lain. Pantang orang lain nak ajar dia. Walaupun betul dia tak akan terima.

Tolak ansur, timbang rasa, kerjasama, bertolong bantu dan hormat menghormati tidak ada padanya. Biar orang ikut aku jangan aku ikut orang. Orang kena taat padaku, dan aku jangan harap nak taat pada orang. Biar aku perintah orang, jangan orang perintah aku. Maka kalau berlaku sebaliknya, jadilah dia pemarah, pendendam, dengki, penghasut, pengadu domba, menfitnah, mengumpat dan lain-lain lagi.

Itulah sombong namanya. Perangai Iblis. Akhlak terkutuk. Siapa memilikinya, nerakalah tempatnya. Rasulullah SAW dan para sahabat serta anbia' dan solehin (orang soleh) sangat tawaduk orangnya, yakni merendah diri sesama manusia. Lihatlah betapa mulianya hati Rasulullah. Firman Allah dalam Al Quran: Terjemahannya:

"Telah lahir Rasulullah di kalangan kamu, sangat susah dengan kesusahan kamu dan menginginkan keselamatan bagi kamu dan penyayang dengan orangorang mukmin." (Surah At Taubah : 128)
Itulah hati orang yang tawaduk. Yang rasa dirinya hamba Allah dan orang lain adalah saudara-saudaranya yang dikasihinya. Dia tidak merasa dirinya lebih dari orang lain. Walaupun dia telah diangkat oleh Allah menjadi kekasih-Nya, manusia paling mulia dan paling tinggi pangkatnya, terkenal namanya, luas pengaruhnya, tapi dia rasa dia hamba Allah seperti juga orang lain yakni hamba Allah. Kalau dia tak mahu susah, orang lain pun tak mahu juga. Kalau dia tak mahu dimalukan, dimarah, dicaci dan dihina, orang lain pun begitu juga. Kalau dia suka pada keselamatan dan kebahagiaan, maka orang lain pun sama. Begitu dia menimbang perasaan orang. Sebab itu dia mengasihi orang lain sepertimana dia kasihkan dirinya. Dan kalaulah dia telah melukakan perasaan orang, maka itu dirasanya satu beban dosa yang sangat dikesali dan ditakuti! Takut nanti Allah akan hukum dirinya sebagaimana dia menganiaya orang lain.

Hasilnya Rasulullah sangatlah menyayangi dan menghibur sahabat-sahabatnya dan seluruh orang-orang mukmin. Pada orang yang memusuhi didoakan, "Wahai Tuhan, berilah petunjuk pada kaumku itu, kerana mereka tidak mengetahui." Sebab Rasulullah boleh duduk dan bermesra dengan kasih sayang dengan orang-orang miskin dan orang-orang yang kekurangan. Malah baginda meminta pada Allah:
'Jadikanlah aku orang miskin, matikanlah aku dalam kemiskinan dan masukkanlah aku dalam syurga bersama-sama orang miskin." (Riwayat Tarmizi)

Kenapa begitu? Sebabnya orang mukmin yang miskin dan kurang, rendah hatinya pada Allah dan pada manusia. Mereka kurang dihisab pada hari kiamat dan masuk syurga jauh lebih awal dari orang kaya.

Begitu hati Rasulullah. Dia tak rasa pun yang dia istimewa dan hebat walaupun segala keistimewaan Allah limpahkan padanya. Sebab padanya keistimewaan itu semuanya hak Allah. Allah pinjamkan untuknya dan nanti Allah akan tanya, "Untuk apa pinjaman itu digunakan?" Kerana itu dia cukup hati-hati dengan nikmat itu. Malah dia takut ketika isterinya Siti Aisyah, Ummul Mukminin bertanya, "Kenapa tuan bersusah-susah begini sekali beribadah pada Allah hingga bengkak-bengkak kaki dan terjatuh-jatuh? Bukankah tuan sudah dijamin selamat di akhirat bahkan disediakan syurga paling tinggi untuk tuan?"

Apa jawab baginda? "Terpulanglah pada Tuhan untuk buat atau beri apa saja pada hamba-Nya ini. Namun aku adalah hamba-Nya yang hina dina, yang lemah dan kurang segala-galanya, yang patut mengemis dan menyerah diri sepenuhnya pada Tuhanku itu."

Dalam kitab diriwayatkan satu kisah bagaimana Allah bertanya pada pesuruh-pesuruh-Nya:
"Musa, engkau siapa?"
Jawab Musa, "Ana Kalamullah." "Ibrahim, engkau siapa?"
Jawab Nabi Ibrahim, "Ana Khalilullah."
"Isa, engkau siapa?" ',
Jawab Nabi Isa, "Ana Rohullah."
Kemudian Allah bertanya pada Nabi kita, "Muhammad~ engkau siapa?"
Jawablah Rasulullah dengan rendahnya, "Ana yatim."
Terus Allah menyahut, "Engkau kekasihku, Habibullah."
Orang yang merendah diri Allah angkat setinggi-tingginya. 

Rasulullah boleh makan sedulang dan duduk sebelah menyebelah bertindih lutut dengan orang dusun yang selekeh, hodoh, bodoh, berlendir-lendir, berdarah dan bernanah kudis di seluruh tubuhnya, ketika orang itu berdiri di pintu majlis makan baginda. Mana ada pemimpin dunia hari ini, ulama, orang kaya, cerdik pandai, boleh memberi kasih sayang sebegitu rupa pada rakyatnya yang paling dhaif? Baginda bagaikan seorang ayah yang kasihnya lebih pada anaknya yang cacat dan lemah. Itulah hati Nabi kita, yang patut kita contohi dan hayati. Agar benar-benarlah kita jadi pengikutnya dan pewarisnya.

Dan rupanya roh baginda yang terus hidup itu memandang kita dengan penuh kasih rindu dan supaya disyafaatkan kita nanti di hari kiamat.

Pemimpin Islam hari ini kecil atau besar kalau mahu diterima dan dikasihi oleh pengikut kenalah berakhlak dengan akhlak Rasulullah. Atau seperti Sayidina Abu Bakar yang habis harta bendanya dikorbankan untuk perjuangan Islam, kemudian dia berkata, "Yang tinggal padaku hanyalah Allah dan Rasul. Dan aku merasa cukup dengan keduanya." Atau bagaikan Sayidina Umar yang keras dan tegas melaksanakan hukum Allah tapi telah berkata, "Kiranya diberitahu bahawa semua orang masuk syurga kecuali seorang, maka aku rasa akulah yang seorang itu." Dia merasa dialah yang paling banyak dosa. Sebab itu dia sangat merendah diri pada rakyatnya. Ditanggungnya guni gandum di belakangnya, dibawa ke rumah seorang janda bersama-sama anak-anaknya yang waktu itu ketiadaan makanan. Khadamnya minta biar dialah yang menanggungnya, jawab Sayidina Umar, "Bukan engkau yang akan menanggung beban tanggungjawab di akhirat nanti."

Atau, sebagaimana Sayidina Usman yang mempunyai sifat kasih sayang terhadap rakyatnya. Mahupun, seperti Sayidina Ali yang sangat sabar dengan kemiskinannya hingga walaupun dia miskin papa tetapi mendapat gelaran "Bapa" janda-janda dan fakir miskin serta anak yatim.

Adakah seorang raja atau menteri, ulama, orang besar, orang kaya di dunia yang seperti Sayidina Abu Bakar, Umar, Usman dan Sayidina Ali sekarang ini? Kalau tidak ada, tidak peliklah mengapa dunia tidak aman. Sebab rakyat bukan saja tidak sayang pada pemimpinnya bahkan berdendam dan cari peluang untuk mengganti tempat duduk pemimpinnya itu.

Kesombongan manusia hari ini tidak pernah dimuktamarkan. Sedangkan itulah punca bagi segala krisis di dunia ini. Penyakit yang begitu bahaya dibiarkan melanda dunia, tanpa seorang pun berusaha untuk mengubatinya, akan ranaplah nanti dunia ini dikerjakan oleh manusia yang sudah jadi Iblis itu.
Islam, melalui bidang tasawuf telah menggariskan ubat-ubat untuk penyakit-penyakit terkutuk itu. Biar saya senaraikan di sini setakat yang Allah izinkan pada saya, supaya bergunalah ia bagi orang yang mahu menggunakannya.

Mula-mula gunakan fikiran untuk fikir tentang nasib orang yang sombong! Iblis tercampak ke neraka walaupun dia ketua segala malaikat. Begitu juga nasib diktator dan penyombong-penyombong lainnya di dunia ini, mana ada yang baik-baik? Semuanya mati dalam kehinaan, semua tinggal seorang diri. Orang benci, orang kata dan orang pulaukan. Walaupun depannya orang mengangguk-angguk. Siapa suka begitu? Kalau begitu kenapa menyombong diri? Kehebatan kita sementara saja. Boleh jadi dia tinggalkan kita sebelum kita tinggalkan dia. Berapa banyak orang kaya jatuh papa kerana kekayaan diragut oleh kebakaran, banjir. Berapa banyak kejadian peniaga jadi bengkrap dan diisytiharkan muflis. Berapa ramai menteri yang masih muda tapi sudah jatuh dari jawatannya.

Bila-bila masa saja Allah boleh hantar penyakit-penyakit bahaya pada kita. Bila-bila masa saja Allah boleh miskinkan kita kalau Allah mahu. Sepatutnya kita takut dengan Allah. Bila terbuat perangai sombong segeralah taubat. Jangan sampai Allah murka. Macam-macam boleh jadi nanti. Berani melawan Allah? Namrud konon nak lawan Allah, baru nyamuk masuk telinga terus ke kepala, bermain-main dalam otaknya. Itupun sudah tewas, terus mati masuk neraka. Firaun yang sombong mengaku Tuhan, maka Allah belah lautan, tenggelamlah ia. Mati dek air, jadi bangkai yang tercampak.

Apalah dibanggakan kehebatan kita itu. Dia tidak menyelamatkan kita malah mungkin kalau salah gayanya, sebab nikmat itu boleh jatuh di dunia apalagi di akhirat ... jatuh neraka hidup menderita.
Kita kan asal dari setitis mani, air mani tu kan hina? Kalau jatuh ke air, itik pun tak sudu, di daratan ayam tak patuk. Maka kalaulah kita mahu sedar diri, patutnya kita selalu menghinakan diri kita dan merasa hina untuk Allah, sehina air mani. Kemudian bermurah hati dengan manusia. Hiburkan manusia sebagaimana kita suka dihiburkan. Barulah orang suka dengan kita. Katakan selalu pada diri: "Wahai diri, engkau bagaikan sampah yang selalu menyusahkan orang. Bila-bila masa Allah boleh buangkan engkau dalam bakul sampah-Nya iaitu Neraka Jahanamn."

Sebagai tambahan ubat sombong ini amalkanlah ayat Quran ini tiap-tiap hari.
Terjemahannya: Sesungguhnya pohon zaqqum itu makanan orang yang banyak dosa, (ia) sebagai kotoran minyak yang mendidih di dalam perut, seperti mendidihnya air yang sangat panas. Peganglah dia kemudian seretlah dia ke tengah-tengah neraka. Kemudian tuangkanlah di atas kepalanya seksaan (dari) air yang sangat panas. Rasakanlah, sesungguhnya kamu orang yang perkasa lagi mulia. Sesungguhnya ini adalah azab yang dahulu selalu kamu meragu-ragukannya. Sesungguhnya orang yang bertaqwa berada dalam tempat yang aman (iaitu) didalam taman-taman dan matair-matair, mereka memakai sutera yang halus dan sutera yang tebal, (duduk) berhadap-hadapan, demikianlah. Dan Kami berikan kepada mereka bidadari. Mereka tidak akan merasakan mati di dalamnya kecuali mati di dunia. Dan Allah memelihara mereka dari azab neraka sebagai kurnia dari Tuhanmu. Yang demikian itu adalah keberuntungan yang besar. Sesungguhnya Kami mudahkan Al Quran itu dengan bahasamu supaya mereka mendapat pengajaran. Maka tunggulah, sesungguhnya mereka itu menunggu (pula). (Surah Ad Dukhaan : 43 - 59)

Dan selawatlah pada Nabi sebanyak mungkin, setiap masa, sebagai ubat untuk melembutkan hati.
=== sekian ===

No comments:

Post a Comment